Editie: Jaargang 36 nummer 3 2017

Ontwikkeling en Onderzoek – Meer dan goed / fout – Diagnostisch toetsen van aftrekken in groep 5 (jrg. 36 nr. 3, 2017)
Gratis

In dit artikel worden factoren geïnventariseerd waaraan een instrument moet voldoen om misconcepties te signaleren die optreden bij aftrekken waarbij over het tien- en honderdtal gerekend wordt.
Overbruggingsfouten bij aftrekopgaven komen vaak voor bij leerlingen in groep 5 met een gemiddelde en lagere vaardigheid. Afhankelijk van het opgaventype worden de meeste overbruggingsfouten gemaakt door leerlingen met een gemiddelde vaardigheid
of met een lager dan gemiddelde vaardigheid. In dit onderzoek worden specifieke fouten bij aftrekopgaven waarbij over het tien- of honderdtal gerekend moet worden, gelabeld aan een bepaalde misconceptie bij het overbruggen. Een deel van deze aftrekopgaven bleek ongeschikt voor het meten van misconcepties, omdat leerlingen hierop niet of nauwelijks fouten maken waarmee een misconceptie is vast te stellen. Uit analyses van de gegeven antwoorden zijn verder twee type fouten opgevallen die ook gerelateerd zijn aan een misconceptie bij het overbruggen en die eerder niet werden meegenomen. De uitkomsten van dit onderzoek hebben geresulteerd in de ontwikkeling van een diagnostisch instrument dat in het schooljaar 2016-2017 gratis ter beschikking gesteld wordt.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Handelingsgericht diagnostisch onderzoek bij rekenen (RD4) (jrg 36 nr. 3, 2017)
Gratis

In dit artikel wordt uiteengezet hoe het diagnostisch rekeninstrument RD4 werd ontwikkeld.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 36 nummer 3 – opgaven (jrg 36 nr. 3, 2017)

Rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8, bedacht door Jos van den Bergh.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 36 nummer 3 – Antwoorden (jrg 36 nr. 5, 2017)
Lees verder
Redactioneel – Denkend leren rekenen

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Lees verder
Rekenen op begrip – Kiezen voor de juiste vorm van instructie

Directe instructie is bij rekenen eigenlijk alleen in de fase van procedureontwikkeling een goede instructievorm en het is zeker niet het enige instructiemodel dat in de rekenles gebruikt zou moeten worden. In dit artikel willen de auteurs laten zien wanneer en hoe Directe Instructie in de rekenles goed ingezet kan worden maar dat een andere benadering in de instructie vaak effectiever is.

Lees verder
Op onderzoek – Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles

Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving, de auteur van dit artikel. Dat betekent niet dat leerkrachten heel veel meer werk moeten doen om van het rekenen een avontuur te maken. De leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.

Lees verder
Nationale Rekencoördinator Dag

Vooruitkijken naar de Nationale Rekencoördinator Dag met als thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan ht zijn?

Lees verder
In Memoriam Ed de Moor 1933 – 2016

Op 6 december 2016 overleed Ed de Moor, oprichter van de NVORWO (de vereniging die dit blad uitgeeft) en de Panamaconferentie, voorvechter van goede scholing en nascholing voor leerkrachten en pleitbezorger van een rekencoördinator op elke school. Hieronder overdenken vier collega’s wat Ed de Moor voor het rekenwiskundeonderwijs betekend heeft.

Lees verder
Leren leren – Het belang van executieve vaardigheden

In dit artikel bespreekt de auteur wat executieve functies zijn, hoe je ze bij je leerlingen kunt stimuleren en waarom het belangrijk is om dit te doen.

Lees verder
Groetjes van groep 5 – (Tegel)rijk rekenen

Vandaag gaat juf Lia van Diem haar groep vijf aan de slag met rekenen met tegels.

Lees verder
Groot denken – Ontwerpend leren tijdens Grote Rekendag

Dit jaar wordt voor de 15e keer een Grote Rekendag gehouden. Deze dag staat in het teken van ‘Meten, bewegen en construeren’. De bedoeling van een Grote Rekendag is, dat kinderen en leraren ondervinden hoe leuk en gevarieerd en het vak rekenen-wiskunde is.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Waarom de wereld vierkant is

'Mama, weet je wat ik niet snap? Als de wereld rond is, waarom loop ik dan recht?’ vraagt Suzanne (5 jaar).

Lees verder
Kinderen die vragen… – Leren in de rekenles

Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen alleen geholpen worden door ze na te laten doen wat wij ze voordoen. Leren heeft met zelf denken te maken, met vrijheid, met zelfvertrouwen en met vragen stellen. Ons rekenonderwijs zou daar ruimte voor moeten bieden. Er gaat veel creativiteit verloren als we niet bereid zijn om de vastomlijnde kaders los te laten.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft iets gelezen – Kijk twee zijn gelijk, Wetenschapper in de dop en Labyrinten

Boekbesprekingen van 'Kijk twee zijn gelijk' van Britta Teckentrup, 'Wetenschapper in de dop' van Dagmar Jeurissen en 'Labyrinten' van Theo Guignard.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Van de redactie (jrg 36 nr. 3 2017)
Gratis

In dit nummer van Volgens Bartjens gaan de artikelen over werkwijzen van leerlingen in groep 5 van de basisschool bij de bewerking aftrekken en over een nieuw instrument voor handelingsgericht diagnostisch onderzoek.

Lees verder
Van de voorzitter – januari 2017

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie PO-VMBO, de Rapportage Referentieniveaus en TIMSS.

Lees verder
Spel in de rekenles – Balance Beans

Balance Beans is een spel met een leuk thema: gekleurde bonen op een wip die je in evenwicht moet zien te krijgen. Het mooie van deze
puzzel met uitdagingen op verschillend niveau is dat het geschikt is voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8.

Lees verder