Editie: Jaargang 36 nummer 5 2017

Redactioneel – De leerkracht centraal

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Lees verder
Vragen die leren stimuleren – Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles

In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.

Lees verder
Een waardevolle informatiebron – Rekenen in de centrale eindtoets

Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.

Lees verder
Samen sterker – Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren

Een groeiend aantal scholen heeft een rekencoördinator. Zoekend naar mogelijkheden om deze rekencoördinatoren met elkaar te verbinden in netwerken en hen te ondersteunen met relevante informatie zijn verschillende initiatieven gestart.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 36 nummer 5 – Opgaven

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Lees verder
De rekenmethode ‘losser’ gebruiken – Voorbereidend denkwerk verhoogt de kwaliteit

De auteurs van dit artikel bepleiten het maken van verstandige keuzes uit het grote aanbod van de methode en per blok een gedegen
voorbereiding te maken op de doelen.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft iets gelezen – Kunst = taal en rekenen en Het grote dozenboek

Boekbesprekingen van 'Kunst = taal en rekenen' van Wolf Brinkman, Elsje Miedema en Catrien Schreuder en 'Het grote dozenboek' van Courtney Sanchez.

Lees verder
Flexmaat – Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel (2)

Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg. In het Volgens Bartjens nummer 4 van dit jaar is de achterliggende gedachte van Flexmaat toegelicht. In dit artikel richten de auteurs zich met name op leerkrachten die met Flexmaat willen gaan werken.

Lees verder
Rekenen-Wiskunde in de 21e eeuw – Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs

Januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie over rekenwiskunde plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepresenteerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Hierin gaat het over reken-wiskundige zaken die meer aandacht mogen krijgen in een toekomstbestendig curriculum.

Lees verder
Wij willen oefenen! – Gemotiveerde leerlingen bij het automatiseren

Uit veel onderzoek blijkt dat gememoriseerde en geautomatiseerde kennis noodzakelijk is in het proces van rekenen. De meeste kinderen onderhouden die kennis niet voldoende en hebben daarom te veel tijd nodig om complexere opgaven uit te rekenen. Hoe kun je kinderen motiveren om hun rekenkennis op peil te houden?

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Van de redactie (jrg 36 nr. 5 2017)
Gratis

Bij dit nummer gaan de artikelen over vakintegratie en over passende perspectieven bezien vanuit de overgang van het basisonderwijs naar het vmbo.

Lees verder
Van de voorzitter – mei 2017

Francis Meester is voorzitter van de NVORWO en vertelt over de NVORWO jaarvergadering/studiedag, de Commissie OCW en de doorgaande leerlijnen.

Lees verder
Spel in de rekenles – Beverbende

Bij Beverbende gaat het vooral om het oefenen van het optellen van vier getallen uit het getallengebied van 0 tot en met 9. Het spel is dan ook vooral geschikt voor wat jongere leerlingen in de groepen 3 en 4 en eventueel 5.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 36, nummer 5 – antwoorden (jrg 36 nr. 5, 2017)
Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Samenhang tussen rekenen-wiskunde en wetenschap en techniek (jrg. 36 nr. 5, 2017)
Gratis

Het implementeren van wetenschap en technologie (W&T) in het basisonderwijs gaat moeizaam. Daarnaast zou het reken-wiskundeonderwijs, dat nu nogal eens instrumenteel van aard is, gebaat zijn bij een meer onderzoekende manier van leren, gebruik makend van rijke contexten. Bovendien vraagt toekomstgericht onderwijs om meer samenhang tussen vakken zodat leerlingen op basis van gedegen vakkennis leren om vakoverstijgend te denken en werken. Dit artikel verkent raakvlakken van rekenen-wiskunde en W&T en richt zich daarbij op wat eigen is aan beide vakken.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo (jrg 36 nr. 5, 2017)
Gratis

Passende perspectieven bestaat uit een set doelenlijsten en leerlijnen waarmee scholen in staat zijn om voor deze leerlingen een passende leerlijn uit te stippelen en afspraken te maken over continuering van de didactiek.

Dit artikel bevat de aanleiding voor Passende perspectieven, een uitleg van de doorlopende leerlijnen rekenen, de inhoudelijke betekenis ervan voor het primair en voortgezet onderwijs én enkele praktische ervaringen van de auteurs over het werken met Passende perspectieven in de praktijk. De focus ligt hierbij op de overgang van het primair onderwijs naar het vmbo.

Lees verder