Editie: Jaargang 37 nummer 1 2017

Ontwikkeling en Onderzoek – Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (jrg 37 nr. 1, 2017)
Gratis

In het hier beschreven onderzoek zijn negen leerkrachten die met hun school deelnamen aan de Grote Rekendag geïnterviewd om te achterhalen op welke wijze ze gebruiken maken van onderzoekend leren in hun reken-wiskundeonderwijs. Centraal hierbij staat hun ervaring, opleiding en frequentie van het gebruik van onderzoekend leren en hun behoefte bij verdere invoering hiervan.
De geïnterviewde leerkrachten zijn in drie groepen te verdelen, die verschillen op bovengenoemde aspecten. Er zijn aanwijzingen dat de drie groepen leerkrachten andere behoeften hebben ten aanzien van verdere implementatie van het gebruik van onderzoekend leren tijdens het reken-wiskundeonderwijs. Hierbij zijn de beschikbaarheid van faciliteiten en informatie belangrijke randvoorwaarden voor succesvolle implementatie van het gebruik van onderzoekend leren bij rekenen-wiskunde.

Lees verder
Redactioneel – Het denkwerk bij de kinderen

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Lees verder
Kinderen willen leren – Hoe de school de intrinsieke motivatie kan bewaren

Dit artikel is een weergave van een interview met Marcel van Herpen waarin de pedagogische benadering van het onderwijs wordt benadrukt, ook in het rekenonderwijs.

Lees verder
En de winnaar is … – Verslag van de prijsuitreiking van de rekenspellenwedstrijd (jrg. 37 nr. 1, 2017)
Gratis

Op woensdagmiddag 17 mei 2017 was de prijsuitreiking aan de winnaars van de rekenspellenwedstrijd 2017.

Lees verder
Ontwerp een vakantiehuisje – Open vragen tijdens de Grote Rekendag

De Grote Rekendag biedt leerkrachten de kans om in een goed voorbereide leeromgeving kinderen aan het werk te zetten met betekenisvolle opdrachten. De leerkracht heeft op deze dag gelegenheid om te observeren en via gerichte vragen kinderen uit te dagen of verder te helpen.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Deksels

Bodhi (inmiddels 20 maanden) creëert zijn eigen spelletjes met deksels, blokken, enzovoort.

Lees verder
Groetjes van groep 5 – Van zes naar zestig

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vijf aan de slag met deelsommen.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 37 nummer 1 – Opgaven

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Lees verder
De vertaalcirkel – 13 veelgestelde vragen

Regelmatig wordt aan Ceciel Borghouts gevraagd om opnieuw te publiceren over de vertaalcirkel. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om er goed mee te werken. Dat is precies de reden waarom zij er eigenlijk niet verder over wil publiceren. De praktijk is weerbarstig en kan eigenlijk niet zonder coaching op de werkvloer.

Lees verder
‘Ons het dit baie geniet’ – De Grote Rekendag in Zuid-Afrika

Een Grote Rekendag betekent in Zuid-Afrika een hele verandering in het onderwijs want samenwerken, zelf meten, bouwen, vergelijken brengen de kinderen in beweging en vragen om overleg. Twee derdejaars pabostudenten organiseerden met behulp van de leerkrachten een GRD en zagen de kinderen en leraren genieten en leren.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Van de redactie (jrg 37 nr. 1 2017)
Gratis

Ronald Keijzer beschrijft in dit novembernummer een artikel van Marian Habermehl-Ooms over onderzoekend leren in het reken-wiskundeonderwijs en het verslag van de 35e Panama-conferentie van de hand van Ronald Keijzer, Hanneke van Doornik-Beemer en Loek Spits.

Lees verder
Van de voorzitter – september 2017

NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de NVORWO-subsidie voor rekenprojecten, de 'flexmaat', een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel en de ontwikkeling van een rekenportfolio door PCBO Tytsjerksteradiel.

Lees verder
Spel in de rekenles – NMBR9

NMBR9 is een mooie aanvulling op de rekenles. Het stimuleert verschillende aspecten van rekenen-wiskunde: ruimtelijke oriëntatie, rekenen en redeneren.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 37 nummer 1 – Antwoorden
Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – 35e Panama-conferentie: Goed en fout in het rekenonderwijs (jrg 37 nr. 1, 2017)
Gratis

Eind januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie plaats. Die richtte zich op verschillende aspecten van ‘goed’ en ‘fout’ in het reken-wiskundeonderwijs. Aanleiding voor dit thema was onder andere de publicatie van het TIMSS onderzoek, waaruit bleek dat er in Nederland de afgelopen 20 jaar sprake is van een significante geringe daling in het onderwijsniveau voor rekenen-wiskunde.

Lees verder