Editie: Jaargang 37 nummer 2 2017

Redactioneel – Doelen, aanbod en reflectie (jrg 37 nr 2, 2017)

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Lees verder
Tussendoelen Rekenen-Wiskunde – Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)

Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdauteur van deze publicatie.

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Spelletjes (jrg 37 nr 2, 2017)

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met rekensommen aan de hand van dartborden.

Lees verder
Kleuters in de hoek – Haal meer uit je rekenhoek (jrg 37 nr 2, 2017)

Kleuters leren vooral door te spelen, maar wat ze leren wordt bepaald door het aanbod van materiaal, de opdrachten die ze krijgen, de interventies van de leraar en ga zo maar door. Aafke Bouwman en Ineke Bruning hoe leraren de kwaliteit van rekenactiviteiten kunnen verhogen.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Spaart u wereldkaartjes? (jrg 37 nr 2, 2017)

Suzanne van 6 leert spaart wereldkaartjes van de supermarkt en leert sorteren.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 37 nummer 2 – Opgaven

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Lees verder
Vooraf toetsen – In 6 veelgestelde vragen (jrg 37 nr 2, 2017)

Op veel scholen wordt een vorm van vooraf toetsen ingezet. Er zijn ook onderwijsadviseurs die deze vorm van toetsen aanraden. Een kritische beschouwing van deze praktijk lijkt dan ook op z’n plaats.

Lees verder
Doelgericht naar effectieve feedback – Feedback tijdens de rekenles (jrg 37 nr 2, 2917)

Op openbare basisschool De Boeier in Lelystad wil men werken met leerlingportfolio’s en stelt het team vast dat er dan nog ruimte voor verbetering is, met name op het gebied van feedback.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft iets gelezen – Drie boeken over rekenen (jrg 37 nr 2, 2017)

De volgende boeken worden besproken: 'Sterke rekenaars in het basisonderwijs' (Suzanne Sjoers), 'Rekenonderwijs kan anders' (Dolf Janson) en 'Word een wiskundewonder' (Georgia Amshaw-Bradford).

Lees verder
Conferentie Rekenen-Wiskunde – De aansluiting van po naar vmbo (jrg 37 nr 1, 2017)

Op vrijdag 19 januari 2018 organiseren de NVvW, de NVORWO en SLO voor de tweede keer de ‘Conferentie Rekenenwiskunde in de aansluiting van po naar vmbo’. De conferentie is bedoeld voor leerkrachten uit de bovenbouw van het po en wiskundedocenten uit de onderbouw van het vmbo

Lees verder
Een groeiend netwerk – Facebookgroep rekencoördinatoren (jrg 37 nr 2, 2017)

Wil je snel een antwoord op een vraag over het rekenwiskundeonderwijs? Probeer het eens via de Facebookgroep Rekencoördinatoren, een snel groeiende groep leraren die elkaar ondersteunen bij vragen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Van de redactie (jrg 37 nr. 2 2017)
Gratis

Bij de twee artikelen in dit nummer gaat het om een artikel van Herman Popeijus, Jeannette Geldens en Puck Lamers over factoren die mogelijk bepalend zijn voor de score van pabostudenten op de landelijke kennisbasistoets. Een tweede artikel is van de hand van Ronald Keijzer en gaat over de ontwikkeling van de studielast op de pabo voor het vak rekenen-wiskunde in de periode 2009-2017.

Lees verder
Van de voorzitter – november 2017 (jrg 37 nr 2, 2017)

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over curriculum.nu en de nationale rekencoördinatorendag op 9 maart 2018.

Lees verder
Spel in de rekenles – Haaibaai tel (jrg 37 nr 2, 2017)

In dit artikel beschrijven we Haaibaai Tel, waarmee leerlingen drempel 0: Getalbegrip tot 10/20 op verschillende manieren en niveaus kunnen oefenen.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 37 nummer 2 – Antwoorden
Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 – 2017 (jrg 37 nr. 2, 2017)
Gratis

Vanaf 2009 vond er iedere twee jaar een onderzoek plaats naar de studielast en de contacttijd voor het vak rekenen-wiskunde op de Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. In 2017 vond het vijfde onderzoek in deze serie plaats. Dit artikel beschrijft de opbrengsten van dit onderzoek.

De afgelopen vier onderzoeken lieten zien dat de verschillen tussen de opleidingen als het gaat om de studielast en contacttijd voor het vak rekenen-wiskunde groot zijn. Dat is ook de bevinding in het vijfde onderzoek.
De afgelopen edities van dit onderzoek is gezocht naar verklaringen voor de grote verschillen tussen de opleidingen. Die is niet gevonden, maar er zijn aanwijzingen dat de toewijzing van studielast en contacttijd voor het vak rekenen-wiskunde vooral te maken heeft met het oplossen van de puzzel in het toewijzen van studielast en contacttijd aan alle vakken.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding (jrg 37 nr. 2, 2017)
Gratis

Veel lerarenopleidingen hebben te maken met ongewenste uitval op de wiskundige computergestuurde adaptieve toets (Wiscat) zowel als op de twee jaar later afgenomen landelijke kennisbasistoets rekenen (LKT). Meerdere opleidingen voerden in de afgelopen jaren wijzigingen door in het curriculum. Onbekend is of deze de door aanstaande leraren ervaren betekenisvolheid van het aanbod beïnvloeden. Evenzo is weinig bekend over de rol van variabelen als motivatie en faalangst. Met als doel meer inzicht te verkrijgen tussen deze relaties is een kwantitatief zowel als kwalitatief onderzoek naar deze variabelen en hun onderlinge relaties uitgevoerd onder 162 aanstaande leraren in hun eerste en derde jaar op een lerarenopleiding primair onderwijs. De resultaten tonen dat een relatie bestaat tussen de toetsuitslagen van Wiscat en LKT. Tegelijkertijd toont nadere analyse significante verschillen tussen te verwachten en geobserveerde toetsuitslagen. Faalangst blijkt een negatieve predictor voor betekenisvolheid zowel als voor motivatie.
Een betekenisvol aanbod is een voornaam concept in de visie van opleidingen. Tijdens de vragenlijstafname bleek dat aanstaande leraren bij dat concept vrijwel geen concrete beelden hadden. Tijdens de interviews benoemden ze echter vlot praktijkvoorbeelden. De conclusie is dat betekenisvolheid als concept in de praktijk meer explicitering vraagt.

Lees verder