Editie: Jaargang 37 nummer 3 2018

Redactioneel – Zelf denken, zelf doen

Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.

Lees verder
Niets erbij, niets eraf – Hoe leer je kinderen splitsen?

Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.

Lees verder
Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties

De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.

Lees verder
De Kangoeroe is jarig – De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd

Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft wat gezien – Rekenen-wiskunde in de gymles

Soms zien of lezen we iets waar we heel vrolijk van worden bij Volgens Bartjens. Dit keer is het reken-wiskundig aspect weliswaar niet het belangrijkste, maar er zijn genoeg raakvlakken om onze vondst toch met u te delen.

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Van… voor…

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met halveren van prijzen.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 37 nummer 3 – Opgaven

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Lees verder
Kleuterwiskunde – Niet alleen voor kleuters

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Gevoel voor verhoudingen

Bodhi van 2 leert aan de hand van zijn speelgoeddieren over verhoudingen.

Lees verder
Succesvol leren rijgen – Aftrekopgaven met tientaloverschrijding

In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduceerd kan worden.

Lees verder
Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs – ontwikkelteams curriculum.nu van start

In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.

Lees verder
Van de voorzitter – januari 2018

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de visie van de NVORWO op het reken-wiskundeonderwijs.

Lees verder
Spel in de rekenles – Leo moet naar de kapper

'Leo moet naar de kapper’ is een coöperatief spel voor 2 tot 5 spelers. Het biedt veel mogelijkheden om de executieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren, zoals plannen, werkgeheugen, flexibiliteit, emotieregulatie en samenwerken.

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 37 nummer 3 – Antwoorden
Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 37 nr. 3, 2018)
Gratis

Dit artikel is de weerslag van een onderzoek naar de koppeling tussen het onderzoek van studenten naar reken- wiskundeonderwijs en professionele leergemeenschappen of vergelijkbare organisatievormen.
Een vergelijking tussen de verschillende samenwerkingsvormen laat het belang van de school als leeromgeving voor leerkrachten en studenten zien. Studenten kunnen met hun onderzoek bijdragen aan de verbetering van hun eigen onderwijspraktijk, maar als het team niet investeert in eigenaarschap van het onderzoek, dan draagt het onderzoek niet of nauwelijks bij aan verbetering van de onderwijspraktijk op schoolniveau.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Lesson Study: aderlating in de vertaling? Collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs (jrg 37 nr. 3, 2018)
Gratis

Lesson Study is een gestructureerde, integrale methode om te werken aan de professionalisering van leraren. In Japan, waar deze methode is ontwikkeld, blijkt de methode effectief. In andere landen worden vaak essentiële stappen in de methode weggelaten of wordt de inhoud van de fasen anders geïnterpreteerd dan wordt bedoeld. De methode wordt hierdoor minder effectief.
Een oorzaak lijkt voor een deel te liggen in de vertaling van de namen van de fasen van de methode uit het Japans naar een andere taal. Eén van de gevolgen hiervan is dat de focus niet op het leren van en met elkaar wordt gelegd, maar op het ontwerpen van een goede les. Wat verloren gaat is dat er een professionele leergemeenschap in de school of tussen scholen wordt gevormd.

Lees verder