Editie: Jaargang 38 nummer 5 2019

Ontwikkeling en Onderzoek – Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis
Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis
Lees verder
Van de redactie – De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis

Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.

Lees verder
Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)

Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete ideeën die elke leerkracht eenvoudig kan aanpassen voor de leerlingen in de eigen groep.

Lees verder
De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)

Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekijken kan de pedagogisch medewerker de wiskunde in het spel benadrukken en verrijken.

Lees verder
En de winnaar is… (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis

De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Als juf Lia van Diem aan 'haar' groep vier vraagt wie er wel eens naar de stad gaat met zijn ouders en wat ze daar vooral kopen, ontstaat een mooi rekengesprek over geld.

Lees verder
De waarde van geld

Volgens Bartjens vroeg een aantal leerkrachten, pabodocenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs en nascholend wat in hun ogen de rol van geld in het huidige reken-wiskundeonderwijs is. We vroegen hen naar veranderingen in het omgaan met geld in de samenleving en in het onderwijs.

Lees verder
De draad van Ariadne – Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Rubriek met wiskunde voor 4 tot 12 jarigen, met in deze editie rekenpuzzels, rekenspelletjes en raadsels en weetjes over geld.

Lees verder
Handleiding van de Draad van Ariadne – Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Bekijk de handleiding bij deze editie van de Draad van Ariadne.

Lees verder
Liever gamen dan sommen maken (jrg 38 nr 5, 2019)

In het januarinummer 2019 bespraken we een aantal rekengames. Een daarvan, Garfield’s count me in, is specifiek ontwikkeld om het automatiseren te bevorderen. In dit artikel vertelt de auteur erover.

Lees verder
Zeker weten? Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (jrg 38 nr 5, 2019)

Kees Hoogland bespreekt opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.

Lees verder
Kwartetten met de handelingsniveaus (jrg 38 nr 5, 2019)

In dit artikel lees je hoe je in spelvorm kunt werken aan een grotere bekendheid met het handelingsmodel door gebruik te maken van zelfgemaakte foto’s.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Een financieel genie (jrg 38 nr 5, 2019)

Bodhi is nu bijna drie-en-een-half en begint te ontdekken dat er naast pinnen nog een andere manier bestaat om aan gewenste producten te komen, namelijk geld!

Lees verder
Doeners aan zet! (jrg 38 nr 5, 2019)

Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Voor sommige leerlingen speelt het leren zich vooral af in hun hoofd. Voor anderen is praktisch bezig zijn vaak een betere manier om tot leren te komen. In dit artikel leest u over de praktijk van een Klusklas, een klas speciaal voor kinderen die liever met hun handen leren.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis

Ronald Keijzer vertelt over de twee artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Dief van je eigen portemonnee (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis

Jaap van Lakerveld bespreekt op rijm het nut van rekenen voor het hebben van geld....

Lees verder
Van de voorzitters… (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt het laatste nieuws uit reken-wiskundeland.

Lees verder
Spel in de rekenles – Brikks (Jrg. 38 nr. 5, 2019)
Gratis

Brikks is een spel dat je in je eentje kunt spelen om jezelf uit te dagen, of met 2-4 spelers waarbij je er ook naar kunt streven om je eigen record te verbreken. Want bij Brikks blijf je nadenken over welke strategieën handig of het meest handig zijn. En daar heb je niet zo snel antwoord op.

Lees verder