Editie: Jaargang 39 nummer 1 2019

Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Gratis

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Gratis

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder
Het meest voorkomende woord – Met kinderen redeneren over steekproeven (jrg 39 nr 1, 2019)

Redeneren over steekproeven - in het dagelijks leven en in de media gebeurt het vaak. Hoe kunnen kinderen deze belangrijke maatschappelijke vaardigheid leren? Arjen de Vetten en Ronald Keizer laten met een voorbeeld zien hoe je met kinderen in de bovenbouw van de basisschool kunt redeneren over steekproeven.

Lees verder
Wanneer gaan we rekenen? Losjes omgaan met de methode (jrg 39 nr 1, 2019)

Hoe goed verloopt de overgang van groep 2 naar groep 3? Petra Kroon, leerkracht van groep 3, ervoer na haar 1e jaar in groep 3 dat de aansluiting met rekenen van groep 2 naar groep 3 te wensen overlaat als je systematisch werkt met de rekenmethode.

Lees verder
Cijfer het rekenen niet weg – Procedures zijn niets zonder inzicht (jrg 39 nr 1, 2019)

De procedurele opvatting beschouwt rekenen primair als een technische vaardigheid, terwijl de conceptuele visie daarnaast ook toepasbaarheid en probleem-oplossen hoog in het vaandel heeft staan. Scherp gesteld wordt in de ene opvatting rekenen vooral als cijferen gezien en in de andere als een onderdeel van wiskunde waarvoor begrip noodzakelijk is. Adri Treffers legt de 2 visies naast elkaar.

Lees verder
Draad van Ariadne – Camping (jrg 39 nr 1, 2019)

Wiskunde voor iedereen van 4 tot 12 jaar!

Lees verder
Draad van Ariadne – Camping: Handleiding (jrg 39 nr 1, 2019)

De handleiding bij de Draad van Ariadne bij deze editie, met uitleg, tips en voorbeelden.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Afgerekend (jrg 39 nr 1, 2019)

Rekendichter Jaap van Lakerveld vertelt in rijm het verhaal over het lot van een glazenwasser....

Lees verder
Klooien met kwast en water – Is dit wiskunde? (jrg 39 nr 1, 2019)

In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van de leerkracht of pedagogisch medewerker om dit door verkennen en verbinden te achterhalen en zonodig te verrrijken.

Lees verder
To be or to Bee-Bot – Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)

ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kunnen gaan in het leren van kleuters.

Lees verder
Lesson Study in Japan – Begrip van delen (jrg 39 nr 1, 2019)

In dit artikel beschrijft Henk Logtenberg een Japanse reken-wiskundeles in groep 5 die gaat over opdelen.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.

Lees verder
NVORWO – Van de voorzitter (jrg 39 nr 1, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark vertelt over de rekenen-wiskunde die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Rekenen is overal, en je moet het vooral DOEN!

Lees verder
Spel in de rekenles – XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)

XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.

Lees verder