Editie: Jaargang 39 nummer 5 2020

Ontwikkeling en onderzoek: Rekenen-wiskunde van … tot … (jrg 39 nr. 5, 2020)
Gratis

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek: Wiskunde in het nieuws (jrg 39 nr. 5, 2020)
Gratis

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten van een serie van 3 bijeenkomsten over 'Wiskunde in het nieuws'.

Lees verder
Redactioneel – Wiskundig leren denken (jrg 39 nr 5, 2020)
Gratis

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie van Volgens Bartjens: wiskundig leren denken.

Lees verder
Hoofdredacteur en eindredacteur van Volgens Bartjens gezocht (jrg 39 nr 5, 2020)
Gratis

Voor het mooie blad Volgens Bartjens zoeken we een hoofdredacteur en eindredacteur.

Lees verder
Geinige getallenpuzzels en gruwelijke grafieken (jrg 39 nr 5, 2020)

Rekenen-wiskunde op de basisschool omvat meer dan het leren van feiten en procedures. Ook het ontwikkelen van wiskundig denken is belangrijk. Voor alle leerlingen!

Lees verder
Groetjes van groep 3 – Mens erger je niet (jrg 39 nr 5, 2020)

4 leerlingen van de groep 3 van juf Lia van Diem spelen Mens Erger Je Niet. En door de aangepaste spelregels wordt daar heel veel bij gerekend!

Lees verder
De kracht van rijke rekenvragen (jrg 39 nr. 5, 2020)

Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenen-wiskunde meer te laten nadenken? En wil je dat ze gemotiveerder en beter gaan rekenen? Ga dan de uitdaging aan en werk met rijke rekenvragen!

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Berekenbaar (jrg 39, nr 5, 2020

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over het nut van rekenen en statistiek in Corona-tijden.

Lees verder
Meetkundig kijken – rekenen-wiskunde buiten de school (jrg 39 nr. 5, 2020)

Meetkunde is een onderwerp waarbij leerlingen niet achter hun tafeltje kunnen blijven zitten. Frans van Galen en Annette Markusse beschrijven een project rond meetkunde-opdrachten in een kerk. In het artikel komt het tekenen met perspectief aan de orde en ook het meten van de hoogte van de kerk. De 2 onderwerpen hebben gemeen dat leerlingen op een wiskundige manier naar de ruimte leren kijken, onder andere door over denkbeeldige lijnen te redeneren.

Lees verder
Ook voor thuis: Draad van Ariadne (jrg 39, nr 5, 2020)
Gratis

In deze editie van de Draad van Ariadne staan reken-activiteiten en -puzzels die de leerlingen ook thuis kunnen doen.

Lees verder
Toekomstmakers – Leerlingen als ontwikkelaars van reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 5, 2020)

Een mooie manier om leerlingen uit verschillende jaargroepen tegelijkertijd en met dezelfde activiteit te laten leren is de oudste leerlingen in schakelen om onderwijs te ontwerpen voor jongere kinderen. In dit artikel laten de auteurs zien hoe zij dit hebben aangepakt met leerlingen uit de bovenbouw en kleuters.

Lees verder
Zeker weten ?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs (jrg 39 nr 5, 2020)

Kees Hoogland bespreekt in zijn column opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.

Lees verder
Hoe ontwerp je rijke rekenvragen? (jrg 39 nr. 5, 2020)

In dit artikel vertellen de auteurs hoe je rijke rekenvragen voor het wiskundig denken van leerlingen kunt ontwerpen.

Lees verder
Ook voor thuis: Rekentafels en jongleren (jrg 39 nr 5, 2020)

Een lessenserie die het memoriseren van de tafels combineert met het jongleren met eerst één, maar uiteindelijk zelfs 3 ballen. Chris Hazelebach legt uit hoe het werkt.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek – Redactioneel (jrg 39 nr. 5, 2020)
Gratis

Hoofdredacteur Ronald Keijzer beschrijft de 2 artikelen die bij deze editie van Volgens Bartjens horen. Bij dit nummer gaat het om het verslag van de Panama-conferentie van Ronald Keijzer en Iris Verbruggen en een bijdrage van Sonja van den Brink-Stuber en Michiel Veldhuis over hoe hun studenten bij een opdracht over wiskunde in het nieuws meer leren dan het rekenen met getallen.

Lees verder
Van de voorzitter – Een anderhalve meter cultuur, wat is dat en hoe gaat het eruit zien? (jrg 39 nr. 5, 2020)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt in haar column de anderhalve- meter-samenleving en het belang van vragen stellen bij het reken-wiskundeonderwijs.

Lees verder
Spel in de rekenles – GO (jrg 39 nr. 5, 2020)

Bij dit Chinese spel van meer dan 4000 jaar oud gaat het om wiskundig denken. Het kan gespeeld worden door leerlingen vanaf groep 3.

Lees verder