Weten Jaargang 1 - 2002 - Nummer 2

Leren aan het leven. Maatschappelijke praktijken in het curriculum van voortgezet onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs echter dient, juist in deze tijd, gericht te zijn op de identiteitsontwikkeling van leerlingen. Als dit de opdracht is, wat moet dan de inhoud van het onderwijs zijn?

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoudsopgave

Hier vindt u de inhoudsopgave van de nieuwe Zone

Lees verder
Van de redactie: we zijn thuis

Ten tijde van het schrijven van dit editorial zitten we in een unieke situatie in Nederland en in een groot deel van de wereld. Alle leerlingen zijn thuis en de scholen zijn leeg. Leerkrachten werken ontzettend hard om contact te houden met de leerlingen en ouders te ondersteunen in het begeleiden van het onderwijs thuis. Centrale eindtoets en eindexamens zijn afgeblazen en de krant staat vol met risico’s op vergroting van de kansenongelijkheid en onveilige thuissituaties. Ik ben benieuwd hoe we over een aantal maanden/jaren op deze periode terugkijken en wat de werkelijke gevolgen zullen zijn voor onze leerlingen. Ik geloof
erg in de veerkracht van leerlingen en heb hier vertrouwen in.

Lees verder