Weten Jaargang 12 - 2013 - Nummer 2

Wetenschap en techniek dialogisch onderwijzen in de 21e eeuw

Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met allerlei toepassingen en producten uit de wetenschap en techniek. Dit noodzaakt dat leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen die relevant zijn om te kunnen deelnemen aan deze samenleving. Deze publicatie gaat kort in op de inhoud van het wetenschap en techniek-onderwijs voor de 21e eeuw en hoe dat via een dialogische didactiek te onderwijzen is.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoudsopgave

Hier vindt u de inhoudsopgave van de nieuwe Zone

Lees verder
Van de redactie: we zijn thuis

Ten tijde van het schrijven van dit editorial zitten we in een unieke situatie in Nederland en in een groot deel van de wereld. Alle leerlingen zijn thuis en de scholen zijn leeg. Leerkrachten werken ontzettend hard om contact te houden met de leerlingen en ouders te ondersteunen in het begeleiden van het onderwijs thuis. Centrale eindtoets en eindexamens zijn afgeblazen en de krant staat vol met risico’s op vergroting van de kansenongelijkheid en onveilige thuissituaties. Ik ben benieuwd hoe we over een aantal maanden/jaren op deze periode terugkijken en wat de werkelijke gevolgen zullen zijn voor onze leerlingen. Ik geloof
erg in de veerkracht van leerlingen en heb hier vertrouwen in.

Lees verder