Artikelen

Jaagang 17 - 2018 - Nummer 3
Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Lees verder
De zweetvoetenman – over rechtszaken en regels (en een hele hoop gedoe)

Boekrecensie van Lieve Konings (groep 8A, De Archipel)

Lees verder
Student aan het werk

Beeldverhaal van een tweedejaars student die een week ondergedompeld wordt in de visie op Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
Bij de dierenarts kun je alles leren!

Basisschool Octant in Assendelft start die jaar met twee 1-2-3 groepen. Drie leerkrachten met veel onderbouwervaring en een goede ondersteuner die de hele week aanwezig is, zijn de professionals die als team gaan werken.

Lees verder
Een reusachtige middag uit

Van binnen naar buiten: als een leerkracht werkzaam is op een basisschool, maar ook werkzaam is als floormanager in de bioscoop The Movies.
Dan gaan we er natuurlijk samen op uit!

Lees verder
Van toezicht naar inzicht! Met de nieuwe OGO-kwaliteitskaarten

Basisscholen werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering. In dit voortdurende proces van samenwerken en onderzoeken spelen de OGO-kwaliteitskaarten een belangrijke rol. Samen bouwen aan goed onderwijs!

Lees verder
Leerlingen praten mee

Door het invoeren van een leerlingenraad hebben de leerlingen een eigen stem binnen de schoolorganisatie van De Bolster en maken ze op een voor hen toegankelijke manier kennis met onze democratische beginselen.

Lees verder
Knetteren: een nieuw hoofdstuk op De Archipel

In dit artikel beschrijft basisschool De Archipel hoe zij met een nieuwe club aan het roer (een nieuwe directeur, adjunct-directeur en IB-er) aan de slag zijn gegaan.

Lees verder
Nascholer: een betrokken medespeler

Over de resultaten van nascholing op de werkvloer van het basisonderwijs is weinig bekend. Veel leerkrachten kiezen voor individuele trajecten, worden taalcoördinator of jonge kind specialist om zo hun vakbekwaamheid te verdiepen. Onduidelijk blijft dikwijls welke impact dit heeft op de onderwijsverbetering op schoolniveau. Er gebeurt veel, maar verbetert er ook iets en worden leerlingen er wel wijzer van?

Lees verder
Leefwereld en belevingswereld

Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs is het een goed principe om leer- en ontwikkelingsprocessen te laten plaatsvinden binnen voor kinderen betekenisvolle sociaal-culturele praktijken. Met name bekende praktijken uit de eigen leefwereld van kinderen zijn goede settings om in het onderwijs te gebruiken voor betekenisvol leren.

Lees verder
Interessant onderwijs in de bovenbouw

Na het interview met Sanne Akkerman volgt een praktijkartikel. Hoe kun je in de bovenbouw de interesses van leerlingen ruimte geven? Er worden in dit artikel twee voorbeelden gegeven waarin leerkrachten vanuit een thema dat zij aandragen, op zoek gaan naar de verbinding met de interesse van leerlingen.

Lees verder
Op zoek naar de interesse van Tijs

In groep 1-2 van leerkracht Daniëlle spelen mooie rijke thema's. En toch.. komt Tijs niet tot spel. Hij lijkt niet gegrepen door het activiteitenaanbod in de groep. Hij drentelt rond in het lokaal en zoekt ook geen aansluiting bij andere kinderen tijdens het spelen

Lees verder
Grenzeloze interesse

Interview met met Sanne Akkerman naar aanleiding van haar oratie. Sanne Akkerman doet onderzoek naar het belang van interesse die leerlingen al hebben en de mogelijkheid om interesse op te wekken in het Voortgezet en Hoger Onderwijs.

Lees verder
In memoriam Frea Janssen-Vos
Lees verder
In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Van de redactie
Lees verder
Eén thema, twee praktijken

In dit artikel wordt zichtbaar dat hetzelfde thema kan leiden tot verschillende sociaal-culturele praktijken. Het thema 'Op reis' heeft in de groepen 4 van Basisschool Oostelijke Eilanden twee accenten. In de ene groep gaat het vooral over het vliegveld, terwijl de andere groep voornamelijk bezig is met het treinstation en het hotel. Leerkracht Jedidja Meima-den Breejen beschrijft welke kant het thema op gaat, welke startactiviteiten er gedaan zijn en de ondervindingen die zij met haar collega heeft gedaan in dit thema.

Lees verder