Artikelen

Jaargang 17 - 2018 - Nummer 4
Redactioneel

Van de redactie.

Lees verder
In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Onderbouw en bovenbouw komen samen in een wereld onder water

Op SBO De Windroos Lindenholt creëren we een rijke leeromgeving. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan op de interesses en behoeften van de leerlingen en maken gebruik van hun mogelijkheden en talenten. De verbinding tussen taal en wereldoriëntatie is een zeer belangrijk aspect van de manier waarop wij het onderwijs vormgeven. We onderzoeken, lezen, praten en schrijven teksten om onze kennis over het thema uit te breiden en antwoorden te krijgen op onze leervragen. Binnen de sociaal-culturele praktijk wordt nieuwe kennis ingebed en vaardigheden ontwikkeld. Dit maakt ons onderwijsaanbod betekenisvol voor de kinderen.

Lees verder
Schuurpapier – Kijk?! Alleen kijken is niet genoeg

Schuurpapier door Isabelle Vingerhoets, nascholer bij De Activiteit landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
Voorkennis is meer dan een weetje

Bij het thematiseren gebruiken we WWA (wat weet ik al?) en WWW (wat wil ik weten?) als vraag om voorkennis te activeren. In dit artikel kijken we naar het begrip ‘voorkennis’ en met welk doel we deze vragen stellen. Krijgen leerlingen met deze vragen wel voldoende ruimte om hun stem te laten horen, eigen verhalen te vertellen en écht actief te worden?

Lees verder
Zone van Naaste Ontwikkeling

Het begrip ‘Zone van naaste ontwikke- ling’ (ZNO) is ongetwijfeld het meest gebruikte – maar ook meest misbruikte – begrip uit de theorie van Vygotskij. In dit artikel beschrijft Bert van Oers het begrip in De Reeks.

Lees verder
Haren wassen, voeten drogen en waterspel

Het is één van die hete dagen van deze zomer op Kinderdagverblijf Bruintje Beer. Echt weer om met water te spelen en over water te lezen. Het is nog vroeg in de ochtend als Linda met een klein groepje kinderen het boekje “Nog even mijn haartjes wassen” van Jörg Mühle leest. De kinderen zijn enthousiast en hebben van alles te vertellen over ‘haren wassen’ en in bad gaan.

Lees verder
Beeldverhaal Winter in de peuterspeelzaal

Het is winter en het is koud buiten. Het lokaal van (voorheen) VVE-peuter- speelzaal De Reigertjes in Enkhuizen is helemaal in winterse sferen ingericht. Pm-er Ria doet er van alles aan om met de peuters over de winter te spelen. Het plezier spat er van af,
kijk maar!

Lees verder
Interview Meer waardering voor verschillende talenten

Kees Vuyk is psycholoog/filosoof en won met zijn boek 'Oude en nieuwe ongelijkheid' over het failliet van het verheffingsideaal de Socratesbeker 2018. Ook werd het boek uitgeroepen tot filosofieboek van het jaar. Reden genoeg om hem te interviewen voor Zone over ongelijkheid in het onderwijs.

Lees verder
Beste pabodocent

Een column van pabostudent Lisa Niessen die een oproep doet aan pabodocenten om goed na te denken hoe studenten voor te bereiden voor de onderwijspraktijk.

Lees verder
Valt hier nog wat te lachen?

Als leerkracht ben je van alle markten thuis: je kunt verhalen vertellen, zingen, een veilige sfeer opbouwen in de groep, kinderen leren rekenen en lezen en je hebt humor! Euh, humor, wat is dat...? Gaan we iedere vrijdagmiddag moppen tappen? Alsjeblieft niet zeg! Gelukkig betekent gevoel voor humor hebben niet dat je bij elke opmerking een grap maakt. Het houdt in dat je de humor van dingen in kunt zien, dat je kunt lachen om de grappige dingen die zich voordoen en dat je kunt loslaten en niet alles zo serieus neemt.

Lees verder
Humor maakt leren leuker

Humor in de klas maakt leren leuk en effectief. Humor verbindt kinderen en het is goed voor de relatie tussen leerkracht en kind. Humor helpt om stress te reguleren en het bevordert de emotionele ontwikkeling. Dit is een greep uit onderzoek naar humor dat de afgelopen jaren is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Humor is ‘hot’. Dit artikel gaat over humor en leren op de basisschool. Humor in de klas; wat doet dat?

Lees verder
Literatuurlijst bij het artikel Humor maakt leren leuker
Lees verder
Ik ben benieuwd wat ons nieuwe thema is

Op CBS De Regenboog in Ridderkerk wordt aan de hand van betekenisvolle thema’s gewerkt aan brede persoonsontwikkeling kinderen. In dit artikel beschrijven leerkrachten Marije Heijkoop en Wiebe Steenstra hoe de thema's in de bovenbouw worden vormgegeven. In groep 7 wordt gediscussieerd over het vloggen, terwijl in groep 8 de kwestie ‘ongezond leven is een keuze’ centraal staat.

Lees verder
Boekrecensie

Boekrecensie van 'Taal leren. Van kleuters tot volwassene'. Koen Jaspaert en Caroline Frijns (red.)

Lees verder
Kort en Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Lees verder