Editie: Jaargang 11 - 2012 - Nummer 4

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Kwaliteit op papier…

Door Bea Pompert, werkzaam als nascholer en onderwijs-ontwikkelaar bij 'De Activiteit', landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
Gebruikmaken van verborgen kennis van leerlingen

Monique Volman geeft in dit artikel aan dat er in het onderwijs vaak sprake is van een discontinuïteit tussen school en de thuissituatie. Het belang van dit perspectief beschrijft zij via het werk van Luis Moll en zijn onderzoeksgroep in de Verenigde Staten.

Lees verder
Boeksignalering

Het is jullie vast niet ontgaan dat Charlotte Dematons, auteur van onder andere 'De gele ballon' en 'Sinterklaas' weer een nieuw prachtexemplaar heeft geschreven: 'Wij houden van Holland!'. In deze boeksignalering volgt een beschrijving van drie leerkrachten die het boek in hun onderwijspraktijk gebruikt hebben.

Lees verder
Boeksignalering

"Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit." van Bas van den Berg, Aat van der Harst, Cocky Fortuin-van der Spel en Hartger Wassink.

Lees verder
Hoe preciezer, hoe beter!

In dit artikel beschrijft Isabelle Vingerhoets op welke manier de overdracht van peutergroep naar onderbouw in de basisschool kan verlopen via het over-drachtsformulier van Horeb in Startblokken en Basisontwikkeling.

Lees verder
Complimenten – VOL LOF!

Binnen het project VOL LOF! onderzoeken Mariëlle Dekker en Hélène Steijn, projectleiders en intern begeleiders op basisschool De Mijlpaal, wat het geven van specifieke en gestructureerde feedback én het coachen van leerlingen oplevert.

Lees verder
Woordenschatonderwijs is leuk en ontwikkelingsgericht!

Onze leerlingen worden steeds betere sprekers, lezers en schrijvers. Woordenschat-ontwikkeling staat veel in de belangstelling als onderdeel van taalontwikkeling. In dit artikel geeft Gerri Koster een beschrijving van een begeleidingstraject waarbij er een toolkit ontwikkeld is om de woordenschat te stimuleren.

Lees verder
Praktijkcolumn

Column door Marjolein ten Cate, leerkracht van groep 7-8 op de Julianaschool in Schagen.

Lees verder
Neem de tijd om te spelen

Linde Heppener, studente Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, geeft in dit artikel een verslaglegging van haar ervaringen met Startblokken van
Basisontwikkeling en de relevantie van spel voor de ontwikkeling van kinderen.

Lees verder
Niet voor de poes! – Een dag in de klas van Juf Tessa

Tessa Kruijer heeft een groep 1-2-3 van 24 leerlingen op de Julianaschool in Schagen. In dit artikel beschrijft zij hoe een gewone dag in haar klas verloopt in de eerste weken van het cursusjaar. Ze laat zien hoe zij haar klas organiseert. Ze wil alle leerlingen laten meedoen met het thema ‘huisdieren’ en ook tegemoetkomen aan de verschillende ontwikkelings- en leerbehoeften van de 4- tot 6-jarigen.

Lees verder
Beeldverhaal

Een dag in de klas bij juf Tessa. Een beeldverhaal over de organisatie van een groep 1-2-3.

Lees verder
Leernetwerk, het werkt!

In dit artikel geeft Marlies de Wever, werkzaam bij BCO-Onderwijsadvies, een beschrijving van de praktijk en resultaten rondom innoveren met leernetwerken en haar werk als schoolbegeleider.

Lees verder
Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!

Lorien de Koning laat in dit artikel zien hoe juf Lobke van groep 6 gebruikmaakt van de ‘Funds of knowledge’ van haar leerlingen. Rond het thema ‘Feest vieren’ maakt zij gebruik van de kennis en vaardigheden die de leerlingen buiten de school verworven hebben. Deze kennis en vaardigheden vormen namelijk een voedingsbodem voor verdere ontwikkeling, en erkenning ervan laat leerlingen ervaren dat ook wat ze buiten school leren van betekenis is.

Lees verder