Editie: Jaargang 13 - 2014 - Nummer 1

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Schuurpapier – Gelijke monniken gelijke kappen?

Door Ad Boes, onderwijspedagoog, publicist en deskundige op het gebied van onderwijstoezicht.

Lees verder
Dichtbij en ver weg, groep 1-2

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Lees verder
Column – Achter de kermis aan…

Column door Hermien de Waard, werkzaam als nascholer en onderwijsontwikkelaar op De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
OGO en de hype van de 21e eeuw

De 21th century skills staan de laatste tijd volop in de belangstelling. In dit artikel maakt Wim Wardekker een theoretische vergelijking van de cirkel van de 21th century skills en die van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).

Lees verder
Brede identiteitsontwikkeling door actuele thema’s in de klas

Aansluitend op het theoretische artikel van Wim Wardekker, laat Lorien de Koning zien hoe brede identiteitsontwikkeling in de praktijk van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) plaatsvindt.

Lees verder
Complimenten
Gratis

Complimenten voor Kindercentrum KOM.MIJN en BCO onderwijsadviseurs.

Lees verder
Kleuters werken aan hun vragenwand

Jonge kinderen zijn eigenlijk nergens te klein voor of ‘niet aan toe’ als leerkrachten er in slagen goed aan te sluiten bij hun ervaringen én de vragen die ze hebben. In dit artikel lees je hoe dat in de kleutergroepen van de Frits Bodeschool in Urk gaat.

Lees verder
Boeksignalering

'Leiding geven in een OGO-school, reisverhalen van schoolleiders en hun teams, een lees-en werkboek.' door Tonny Bruin, Alkmaar: De Activiteit, 2013.

Lees verder
Vrij lezen: ‘Tegen de verwarming is het druk, onder de kapstok ook’

Pabo-studente Marit Koster heeft voor haar afstudeeronderwerp onderzoek gedaan naar het leesbevordering. Met haar kinderen ging ze het experiment aan om voortaan ‘vrij te lezen’. In dit artikel vertelt zij haar ervaringen.

Lees verder
Boeksignalering

'Wereldburger met ketchup, lesgeven over wereldburgerschap. Hoe doe je dat?' door Jeroen Van Der Zant, NCDO, 2012.

Lees verder
Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Lees verder
Samen OGO invoeren: een echte activiteit!

In dit artikel laat Rienkje van de Eijnden zien op welke manier er op haar school gewerkt is aan het realiseren van goed taalonderwijs en teksten schrijven op basisschool Octant in Assendelft.

Lees verder
Money, money, money

Beeldverhaal.

Lees verder
OGO in Gambia?!

Hanneke van der Blonk beschrijft in dit artikel haar ervaringen over het onderwijs in Gambia en hoe zij voor haar minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) onderzoek heeft gedaan en leerkrachten na laat denken over het ontwikkelen van materiaal om lessen visueler te maken.

Lees verder