Editie: Jaargang 14 - 2015 - Nummer 1

Agenda
Gratis

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Lees verder
Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Schuurpapier – Reken op elkaar en klaag niet!

Door Bea Pompert.

Lees verder
Column – Sporten en leren

Column door Femke Zeegers, werkzaam als groepsleerkracht van groep 7 en OGO-coach bovenbouw op KBS De Bolster in Gilze.

Lees verder
Niet zomaar een uitstapje

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Lees verder
Complimenten
Gratis

Zilveren gemeentespeld voor Nicole Hanegraaf.

Lees verder
Opleiden voor de OGO-school

Hoe organiseer je ontwikkelingsgericht onderwijs op de opleiding? Hoe laat je studenten kennis maken met OGO (Ontwikkelingsgericht Onderwijs) als onderwijsconcept dat in alle aspecten van het onderwijs doorwerkt? In deze ‘theorie en praktijk’ volgt een theoretische onderbouwing en twee praktijkvoorbeelden van de Katholieke Pabo in Zwolle en Pabo Windesheim in Almere Flevoland.

Lees verder
Themaweek op de Pabo

Op de Katholieke Pabo Zwolle organiseren we al een aantal jaren een themaweek voor de tweedejaars studenten. In deze themaweek werken docenten van alle vakgebieden samen om studenten voor te bereiden op het thematiseren in een kleutergroep. In dit artikel wordt beschreven welke leerervaringen de studenten in zo’n week opdoen en hoe zij dit vertalen naar hun kleuterstage.

Lees verder
Onderzoekend leren in het OGO-lab: een inspirerende ervaring

Op de Pabo Windesheim in Almere Flevoland wordt al een aantal jaar gewerkt met een OGOlab. Hierin ervaren studenten (die kiezen voor een OGO-specialisatie) hoe het is om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en het thematiseren in twee dagen vorm te geven. Een enorme uitdaging, en inspirerend!

Lees verder
Op vakantie met peuterspeelzaal Purkie

In dit artikel wordt duidelijk hoe leidsters op peuterspeelzaal Purkie in Midwoud verbindingen maken tussen verschillende spelactiviteiten. Een scene uit het boek ‘Bobbi op vakantie’ wordt het begin van spel in de zandbak. Manipulerend spel, rolgebonden handelingen en rollenspel wordt gestimuleerd, waarbij de brede ontwikkeling van de peuters voorop staat.

Lees verder
Kleuters eigenaar maken van hun eigen teksten zorgt voor hoge opbrengsten!

In dit artikel beschrijft Jasmijn van Ipkens van Basisschool St. Wulfram dat een groot deel van de kleuters weinig tot geen nieuwsgierigheid toont bij lees- en schrijfactiviteiten. Zij laat zien hoe ze het eigenaarschap van het schrijven van een eigen tekst weer terug hebben gelegd bij de kinderen.

Lees verder
Wat doe jij met de krant in de klas?

In dit artikel lees je een drietal praktijkvoorbeelden uit de bovenbouw van ontwikkelingsgerichte scholen over het gebruik van de krant in de klas als een rijke actuele bron. In deze voorbeelden wordt zichtbaar hoe de krant zorgt voor verbinding met de actualiteit en kan uitnodigen tot gesprek en discussie.

Lees verder
Twitter en Facebook in een OGO-school

Kinderen en volwassenen zijn dagelijks omringd door social media. Zo langzamerhand is iedereen in meer of mindere mate gebruiker, maar social media lijken nog nauwelijks een vaste plek in de school te hebben. Hoe zet je als school eerste stappen in deze wereld? Is er voor het onderwijs een taak weggelegd
om kinderen bewust en verantwoord te leren deelnemen? Schooldirecteuren Karin Donkers en Mirjam Heijster in gesprek over hun ervaringen.

Lees verder
Later als ik groter ben…

Beeldverhaal.

Lees verder
Berichten
Gratis

Ode aan de leraar.

Lees verder
Boeksignalering

'Begrijpen met je handen, een andere kijk op kind en creativiteit', door Annet Weterings en Sabine Plamper. Reed Business Education Amsterdam, 2012.

Lees verder
Werkhoek
Lees verder