Editie: Jaargang 14 - 2015 - Nummer 2

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Inleiding
Gratis

Door Marjolein Dobber.

Lees verder
Schuurpapier – De ideale ouder

Column door Rienkje van der Eijnden, moeder van twee kinderen en werkzaam als directeur op ABBS de Zuiderzee in Amsterdam.

Lees verder
Samen leren begint bij communiceren

In dit artikel leggen Marina Hol en Agnes Willemen uit wat men onder de concepten ‘ouderbetrokkenheid’ en ‘educatief partnerschap’ kan verstaan. In het project ‘Thuis in de school’ onderzoeken zij welke ondersteuning basisscholen nodig hebben om effectief educatief partnerschap te kunnen realiseren.

Lees verder
Er was eens… Verbinden van verhalen door ouders, leerkrachten en kinderen

In dit artikel laten de leerkrachten van de onderbouw van de Van Asch van Wijck school zien hoe zij ouders betrekken bij het thema en wat dit voor leerkrachten, ouders en kinderen oplevert. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit het thema ‘Er was eens…’, zien we hoe het lezen en spelen van verhalen ouders uitlokt om de bibliotheek in de school eens goed aan te pakken en welke invloed dit heeft op de kinderen de samenwerking.

Lees verder
‘Funds of knowledge’: ouders zien als waardevolle bron

Het artikel ‘Er was eens…’ beschrijft mooie praktijken in het voortbouwen op de rijkdom aan verhalen van kinderen en ouders van verschillende etnische achtergronden. Dit sluit goed aan bij de theorie van ‘Funds of Knowledge’ (FoK), die diversiteit in het onderwijs als een waardevol element ziet (Hog, 2011). In dit artikel wordt de waarde van deze theorie voor de onderwijspraktijken binnen OGO besproken.

Lees verder
SVIB en ouders

In dit artikel laat De Franciscusschool in Zaltbommel zien hoe zij gebruikmaken van School Video Interactie Begeleiding (SVIB) in groep 1-3 bij gesprekken met ouders over zorgkinderen en wat de voordelen zijn van deze manier van werken.

Lees verder
Hoe een (tekst) portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen

Basisschool Octant werkt sinds twee jaar met een tekstportfolio. Het portfolio is ooit ingevoerd als middel om de brede ontwikkeling van de kinderen bij het schrijven van teksten in beeld te brengen en het eigenaarschap van de kinderen te bevorderen. Inmiddels blijkt dat het portfolio ook een uitstekend middel is om de ouderbetrokkenheid te vergroten.

Lees verder
Ouderbetrokkenheid

Column door Ingrid Schumacher-van Selm, werkzaam als directeur van CBS Ackerweide in Pijnacker.

Lees verder
Communiceren in driehoeksgesprekken

In dit artikel laten leerkracht Anneleen en Femke van Kindcentrum De Ontdekking (Oosterhout) zien hoe de samenwerking tussen ouders en leerkrachten op de school verloopt. Ze gaan in op de voorbereidingen, de ervaringen (van ouders én leerkrachten) en de opbrengsten van hun aanpak.

Lees verder
Werkgroep educatief partnerschap op de Willibrordschool: samenwerking tussen ouders en leerkrachten

Op de Willibrordschool in Amsterdam is een werkgroep ‘Educatief partnerschap’. Anne Verboon spreekt met een directeur, ouder en een leerkracht die aan deze werkgroep deelnemen. Ze vertellen onder andere hoe de werkgroep is gestart, wat ze al hebben bereikt, wat ze nog willen bereiken en geven tips voor andere scholen die een werkgroep ‘Educatief partnerschap’ willen beginnen.

Lees verder
De OGOkwaliteitskaarten: een TomTom voor goed onderwijs!

De ‘OGO-kwaliteitskaarten’ is een instrument om zicht te krijgen op de kwaliteit van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. In dit artikel legt Tonny Bruin uit hoe dit praktisch worden ingezet en welke rol ouders in de evaluatie van kwaliteit kunnen spelen.

Lees verder
Beeldverhaal

Opa- en omadagen dragen bij aan ouderbetrokkenheid.

Lees verder
Boeksignalering

'Speel Goed. Op ontdekking met je spelende kind.' Door .Jan de Lange, Els Feijs, Fokke Munk, Kees Broekhof en Hans Cohen de Lara. Uitgeverij Zwijsen, 2013.

Lees verder
Agenda
Gratis

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Lees verder