Editie: Jaargang 15 - 2016 - Nummer 1

Van de redactie
Gratis
Lees verder
In dit nummer
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Nieuws
Gratis

Lees hier onder andere over de tweede Studentenconferentie van 6 januari 2016, de 'zoek het uit!-app' van Klokhuis en de meetup OGO in 2032.

Lees verder
‘Beste Sander Dekker, we moeten praten’

Op 10 januari jongstleden was er een uitzending over werkdruk in het onderwijs op televisie. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Inmiddels sta ik zes jaar voor groep 8 en zou heel graag met U in discussie gaan over de manier van toetsen. Ik ben namelijk van mening dat dat voor werkdruk zorgt.

Lees verder
‘Juf, je hebt geen idee, ik doe zo mijn best’

Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt en de cohesie is ver te zoeken. Totdat er gezamenlijk een mission statement wordt opgesteld. Dit artikel is een weergave van wat er in het groepsproces gebeurt bij het opstellen van een mission statement.

Lees verder
OGO en identiteitsvorming

In het voorgaande artikel van basisschool De Hoeksteen wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, leerkrachten en het team. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het praktijk-verhaal en maakt hij een verbinding met Ontwikkelings-gericht Onderwijs en identiteitsvorming.

Lees verder
What happens at home, stays at home?

In dit artikel laat Claudia van Kruistum zien dat jonge kinderen al veel weten over het gebruik van digitale media van huis uit. Ze laat zien op welke manier het onderwijs hiervan kan profiteren door deze kennis te gebruiken in de klas.

Lees verder
Buitenspelen zullen ze altijd blijven doen

Mariska Rave is vijftien jaar werkzaam als kleuterjuf. Ze geeft les op een ontwikkelingsgerichte basisschool en wil haar passie voor onderwijs delen met anderen.

Lees verder
Is onderzoek doen waardevol voor alle kinderen?

In dit artikel laten leerkrachten Carla en Anneleen van Kindcentrum ‘De Ontdekking’ zien hoe ze in ieder thema de uitdaging aangaan om onderzoeksactiviteiten te ontwerpen voor àlle kinderen. Nascholer Lorien de Koning geeft een theoretische onderbouwing vanuit de ontwikkelingsgerichte visie.

Lees verder
Werken met het leerlingportfolio

Jitske Bosma deed voor haar masterthese onderzoek naar het gebruik van leerlingportfolio’s op ontwikkelingsgerichte scholen. In dit artikel presenteert zij haar resultaten en geeft zij praktische tips voor scholen om te werken met het leerlingportfolio.

Lees verder
Het echte leven, ook in de toekomst

Onderwijs moet klaar zijn voor de toekomst: iedereen weet inmiddels van het belang van de 21e eeuwse vaardigheden, en onlangs heeft het Platform Onderwijs 2032 een aantal lijnen uitgezet. Susan Groot, directeur van de Paulusschool in Heiloo geeft aan dat er uitdagingen en spanningsvelden zijn.

Lees verder
De kracht van eigen onderzoeksvragen

In dit artikel beschrijft Arnoud Neefjes van basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), een ontwikkelingsgerichte school in Amsterdam, hoe het uitwerken van het brede thema ‘Feesten’ in zijn klas uitpakt in een heldere probleemstelling en een zeer goed uitgewerkt onderzoek.

Lees verder
Blijf spelen!

Spel, onmisbaar voor betekenisvolle en levensechte activiteiten waarmee kinderen zich verbinden. Een doorkijkje naar spel in verschillende praktijken en leeftijden.

Lees verder