Editie: Jaargang 3 - 2004 - Nummer 3

Boeksignalering
Lees verder
Bert Muis. Achter het team en vóór OGO

Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!

Lees verder
Ouders doen mee

Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.

Lees verder
Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo

In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.

Lees verder
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.

In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?

Lees verder
Kunst is voor bejaarden

Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?

Lees verder
Op naar de Helicon!

Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Lees verder
Wat vind jij nou kunst?

Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.

Lees verder
Van een avondje in de kroeg leer je meer …

Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!

Lees verder