Editie: Jaargang 4 - 2005 - Nummer 1

Onderwijsinspectie bewaakt achterhaald onderwijs

Na eindeloze discussies is in 2002 de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) ingevoerd. De inspectie heeft de wet omgezet in een ‘toezichtskader’ waarmee zij de kwaliteit moet beoordelen.

Lees verder
Boeksignalering
Lees verder
Een verdiepingsaanpak voor kinderen met leesproblemen

Ontwikkelingsgericht Onderwijs biedt leerlingen echte lees-schrijfactiviteiten waarin zij de benodigde vaardigheden op betekenisvolle wijze kunnen opdoen.

Lees verder
Uit de boekenkast van Wouter Pols

Uit de kast gehaald.

Lees verder
Een prototype van een opgelegde innovatie

In het project Taallijn VVE trekt een aantal zaken de aandacht.

Lees verder
Wat heeft de Taallijn VVE Startblokken te bieden?

Het APS vindt de ontwikkelingsgerichte benadering van Startblokken belangrijk en heeft daarom kritisch gekeken naar de relatie met de Taallijn VVE van het Expertisecentrum Nederlands.

Lees verder
Groep 4 werkt in eigen buurt aan de kerndoelen

In dit artikel beschrijft Judith van Oers hoe een ontwikkelingsgerichte praktijk niet alleen de leergebiedspecifieke kerndoelen nastreeft, maar ook een antwoord geeft op de vraag hoe de leergebiedoverstijgende kerndoelen vorm kunnen krijgen.

Lees verder
‘Doe niet zo stoer!’ De afscheidsfilm van groep 8

Dit jaar op onze ontwikkelingsgerichte school geen musical voor de twee groepen 8, maar een afscheidsfilm. Ook in deze nieuwe manier van afscheidnemen hebben de leerlingen een grote inbreng.

Lees verder
Huis te koop! Een leerkracht leert begeleiden

Leerkrachtvaardigheden vormen voor ons de rode draad in het begeleidingsproces. De leerkracht kiest één of twee vaardigheden die voor een bepaalde periode haar persoonlijke werkpunten zijn.

Lees verder
Van begeleid spelen valt veel te leren

In het artikel leggen Frea Janssen-Vos en Bert van Oers hun visie op spelen en leren en op het belang van begeleid spel voor. Basisontwikkeling is (met Startblokken)een spelgeoriënteerd curriculum.

Lees verder
En toen was er de Schakelklas

Waar komt dit idee vandaan? Wat zijn eigenlijk Schakelklassen?

Lees verder