Editie: Jaargang 5 - 2006 - Nummer 4

Draagkracht voor de toekomst. Dertig jaar Ervaringsgericht Onderwijs

Eind april organiseerde het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs ter gelegenheid van het lustrum een congres in Antwerpen.

Lees verder
Boeksignalering
Lees verder
De luisterjuf. Een vertrouwenscontactpersoon in school

Trudy Pas legt voor wat een contactpersoon moet doen, wie dat is of zijn en hoe het in de praktijk van een OGO school functioneert.

Lees verder
Schuif gezellig aan! Sesamstraat en ouderbetrokkenheid

Sesamstraat is een programma dat van invloed kan zijn op de ontwikkeling van kinderen, zeker als ouders meekijken. Isabel Peters onderzocht het kijkgedrag van allochtone kinderen en hun ouders en het blijkt dat een deel van deze groep er niet naar kijkt.

Lees verder
Groep 5 zet een uitvindingenmuseum op

Thematiseren in de bovenbouw houdt in dat je als leerkracht probeert om samen met de kinderen een thema op te bouwen. Je streeft ernaar dat zij zich bij een interessant thema vragen gaan stellen.

Lees verder
De Vrolijke School als ontwikkelingsgerichte onderwijsomgeving

Tijdens de OGO-conferentie in november hield Beishuizen een inleiding over ‘De Vrolijke School’. Dit is een project waarin leerlingen en docenten van een Amsterdamse Ignatiusgymnasium en onderzoekers van de VU samenwerken in een community of learners.

Lees verder
Stagemanager, speelmaatje of spelleider? Rollen van leidsters in spelbegeleiding van peuters

In de begeleiding van het spel kunnen leidsters verschillende rollen op zich nemen, variërend van toeschouwer zijn tot het spel leiden. Op basis van hun onderzoek lichten Dorian de Haan en Jeannette Schut deze rollen toe.

Lees verder
Interactie en spelbegeleiding in het rollenspel

Sinds 1994 zijn in Nederland programma’s ontwikkeld voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ze zijn bedoeld voor jonge kinderen om hun kansen op een gunstige schoolloopbaan te versterken. Startblokken is één van die programma’s.

Lees verder
Verplicht naar de voorschool

In 1969 was er in Nederland het eerste ‘taalcompensatieprogramma’ om de ‘taalachterstand’ van ‘arbeiderskinderen’ weg te werken. Dat programma was gemaakt vanuit het idee dat taal een essentiële rol speelt in schoolsucces.

Lees verder